Iskolánkról
A Kecskeméti Bolyai János Gimnázium 1987-ben nyitotta meg kapuit. Nevét az 1802-ben született világhírű matematikusról kapta. Jelenleg 580 diák tanul és 56 pedagógus dolgozik az elmúlt három évtizedben országosan is ismertté és elismertté vált intézményben.
A XXI. század korszerű iskoláját szeretnénk megteremteni különböző képzéseinkkel.Matematika, informatika, angol és sport emelt szintű képzéseink mellett spanyol–magyar két tanítási nyelvű, német–angol nyelvi előkészítő valamint 2023. szeptemberétől emelt szintű angol – német osztályainkba jelentkezhetnek a tanulók.
A tanulók első idegen nyelvi csoportjai osztályon belül kerülnek kialakításra, a második idegen nyelvi csoportokat évfolyamszinten szervezzük.
A nyelvi tanulmányi területekre járó diákjaink 99 százaléka az érettségi idejére már középfokú – gyakran felsőfokú – nyelvvizsgával rendelkezik. Az angolon és a németen túl olaszt és spanyolt is lehet nálunk tanulni. Büszkék vagyunk arra, hogy 2008-tól iskolánk „DSD nyelvvizsga központ”, így diákjaink intézményünkben szerezhetik meg német felsőfokú nyelvvizsgájukat.
A Bolyai János Gimnáziumban folyó pedagógiai munka egyik kiemelt célja a tehetséggondozás. Ennek köszönhetően diákjaink évek óta sikeresen szerepelnek az országos és megyei tanulmányi, művészeti és sportversenyeken. Az eredményes tanulást biztosítva csoportbontásban tanítjuk az informatikát, az idegen nyelveket és a matematikát. Munkánk eredményességét bizonyítja az is, hogy elnyertük a Minősített Tehetséggondozó Műhely címet.
A tanulók több szakkör – mint pl. színjátszó, vizuális kultúra, informatika és robotika, az iskolai vegyeskar, tantárgyi tehetséggondozó foglalkozások közül pedig a matematika, fizika, spanyol nyelv, biológia és magyar-történelem – munkájába kapcsolódhatnak be. Pedagógiai munkánk hátterét szolgálják a legkorszerűbb eszközökkel felszerelt, a kompetencia alapú oktatást is segítő szaktantermek, a számítógépes nyelvi labor, a 650 négyzetméteres tornaterem és a 350 négyzetméteres aula. Az információszerzést, a tudás megalapozását és a szabadidő hasznos eltöltését a tizenháromezer kötetes könyvtár segíti.
Sporteredményeinket megyei és országos szinten is jegyzik. A diákolimpiákon fiú kosár- és röplabdázóink és leány atlétáink rendszeresen a legjobbak között vannak. Az utánpótlás-nevelés meghatározó intézménye Kecskeméten a Bolyai János Gimnázium. 2006 óta köznevelési sportiskolaként is működünk. Kiemelt rendezvényünk a Bolyai Kosárlabda Kupa. A versenysport mellett a Bolyai Diáksportkör szervezi az iskolai kosárlabda, labdarúgó, testépítő (kondicionáló), szabadidős programokat.
Iskolánkban a tehetséggondozáson túl a személyiség fejlesztése a fő feladat. Kiemelt figyelmet fordítunk az önismeret fejlesztésére az osztályfőnöki órákon szervezett játékokkal, tréningekkel. Hasonló lehetőséget biztosítanak a hagyományos sport- és tanulmányi versenyeken túl az ének-zenei és képzőművészeti programok (Zengő aula, Bolyai Diákgaléria), a tehetséges irodalmárok felkarolása és a színjátszó kör bemutatói (Bolygató, karácsonyi színdarabok). Az iskola kórusa többször nyert arany és ezüst minősítést a különböző versenyeken. 1994 óta jelenik meg a Bolygató című iskolaújság, most már csak digitális változatban, melyben az intézményi életet bemutató cikkek és a diák írók és költők művei mellett tehetséges képzőművészeink munkái is helyet kapnak.
Hagyományaink őrzése, ápolása iskolaközösségünk szép és nemes feladata. Klasszikus programjaink – mint pl. a gólyanapok, a gólyabál, a szalagavató – megvalósításukban különböznek más iskolákétól. A névadó tiszteletére rendezett Bolyai-nap, a Bolyai Kosárlabda Kupa, a karácsonyi ünnepség, a Zengő aula hangversenysorozat, a Bolyai Diákgaléria, a fordított napi diákdiri-választások mind-mind a „bolyais” szellemiséget gazdagítják.
Az Appendix Alapítvány a Bolyai János Gimnáziumért, mint Akkreditált Kiváló Tehetségpont jutalmazza a legjobb tanulmányi, sport- és művészeti eredményt elért tanulókat, közösségeket, és anyagilag segíti a nemzetközi testvériskolai kapcsolatokat is.
A Bolyaiba felvett vidéki tanulóknak a Táncsics Mihály Kollégium biztosít elhelyezést.
Akadálymentesítési nyilatkozat
A Kecskeméti Bolyai János Gimnáziumelkötelezett amellett, hogy folyamatosan biztosítsa a www.kbjg.hu honlap akadálymentes használatát az (EU) 2016/2102 európai parlamenti és tanácsi irányelvet átültető nemzeti jogszabály (a közszférabeli szervezetek honlapjainak és mobilalkalmazásainak akadálymentesítéséről szóló 2018. évi LXXV. törvény) szerint.
Ezen akadálymentesítési nyilatkozat a www.kbjg.hu honlapra vonatkozik.
Megfelelőségi státusz
A honlap az alábbiakban felsorolt kivételek mellett megfelel a közszférabeli szervezetek honlapjainak és mobilalkalmazásainak akadálymentesítéséről szóló 2018. évi LXXV. törvénynek:
A 2018. május 25. előtt keletkezett, szkennelt pdf állományok nem felolvashatóak, tekintettel arra, hogy e dokumentumok hitelesítése kézi aláírással történt, és az így keletkezett pdf állományok esetében nem biztosítható, hogy azokat a felolvasó programok értelmezni tudják.
Az akadálymentesítési nyilatkozat elkészítése
E nyilatkozat 2022. 02. 23-án készült, a Kecskeméti Bolyai János Gimnázium önértékelése alapján.
Visszajelzés és elérhetőségek
Az esetleges megfelelőségi hiányosságokat a 6000 Kecskemét, Irinyi u. 49. címen jelezheti. A 2018. évi LXXV. törvény 4. § (2) bekezdés értelmében a közszférabeli szervezet a jelzésre 30 napon belül köteles válaszolni.
Végrehajtási eljárás
Az akadálymentesítési ellenőrzés részletes szabályait a 162/2019. (VII. 5.) Korm. rendelet tartalmazza.
Ellenőrző szervezet: Kormányzati Informatikai Fejlesztési Ügynökség
Székhely: 1134 Budapest, Váci út 35.
Levelezési cím: 1134 Budapest, Váci út 35.
Ügyfélszolgálat: +36 1 450 3070
E-mail: This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.
Web: https://kifu.gov.hu/
Bejelentés alapján az ellenőrző szervezet akadálymentesítési ellenőrzést végez, ha a visszajelzési eljárásban az értesítést vagy kérelmet benyújtó személy a 2018. évi LXXV. törvény 4. § (2) bekezdése szerinti határidőben nem, vagy nem kielégítő választ kap a közszférabeli szervezettől.
Hivatalos Jóváhagyás
Az akadálymentesítési nyilatkozatot jóváhagyom:
Kecskemét, 2022. február 23.
Dr. Harnos István
intézményvezető
A 2021/2022-es tanévben a Határtalanul! pályázat keretében Erdélybe látogatunk el 35 diákunkkal. A tervezett útitervet és programot az alábbiakban közöljük.
1.nap: Indulás Kecskemétről. Első megállónk Nagyvárad, a Partium fővárosa, melynek felújított, szépséges szecessziós központjával ismerkedünk. Idegenvezetővel séta a városban, Ady-kapcsolódások; majd ezt követően szabad program lesz.
2. nap: Elutazunk a Tordai sóbarlangba, majd a délután folyamán a Tordai-hasadéknál túrázunk.
3. nap: A délelőttöt Marosvásárhelyen töltjük, mikor a Bolyai Farkas Elméleti Líceum tanóráin vehetnek részt tanulóink. A tanórát követő közös beszélgetés zárja. Megkoszorúzzuk a két Bolyai szobrát, ellátogatunk a Bolyai könyvtárba. Délután elutazunk Kolozsvárra, mely bővelkedik látnivalókban. A Szent Mihály - templom, Mátyás lovas szobra és nagy királyunk szülőháza kihagyhatatlan látnivaló. A Házsongrádi temető Kolozsvár történelmi temetőkertje, melynek bejárata a Petőfi utcából nyílik. A sok évszázados magyar írásbeliség nagyjainak nyugvóhelye és egyben az emlékezések kegyhelye.
4. nap: Autóbusszal elutazunk Szovátára, ahol körbesétáljuk a világ legnagyobb heliotermikus tavát, a Medve-tavat. Erdély természeti kincsei között a mai napig fontos szerepet játszik a só. A korondi sétát követően útba ejtjük Farkaslakát, ahol Tamási Áron sírja található, megtekintjük szülőházát.
5.nap: Székelyudvarhely belvárosában: Vármegyeháza, szoborpark megtekintése lesz a program. Segesvárra utazunk. Segesvár megtekintése mellett Fehéregyházán a csata emlékművét és a Petőfi szobrot is megnézzük.
Petőfi Sándor emléke előtt tisztelegve az osztály tanulói elszavalnak egy lírai művet a költő forradalmi látomásverseiből, zenei kíséretet az osztály tanulói adnak hozzá gitárral.
6.nap: Dél-Erdély legendás városa Gyulafehérvár. A vár falai között a Hunyadiak, János Zsigmond, Izabella királyné, Bethlen Gábor, Márton Áron püspök lépteit követjük és emlékezünk. Hazautazás Kecskemétre.
„Idősziget- az értékes közösség”
NTP Művészeti Pályázat 2020./2021.
A Nemzeti Tehetség Program Művészeti pályázatának programjában olyan tehetséges tanulók vehettek részt, akik érdeklődnek a színjátszás, ének, tánc és drámapedagógia iránt. A program célja a célorientált tehetséggondozás és mentorálás, melyen keresztül a művészeti tárgyak befogadása és azoknak megismerése, az abban való elmélyülés a teljes emberré válást, a személyiség formálását rejti magában. A közös munkában olyan tehetséges, 14 és 18 év közötti fiatalok vehettek részt, akik egy tehetségazonosító, valamint motivációs program során kerültek be a programba.
A pályázat segítségével több kitűzött program is megvalósulhatott:
- Színművésszel való találkozás:
Kecskemét városának egyik vezető színésze, Sirkó László, a Kecskeméti Katona József Nemzeti Színház örökös tagja egy foglalkozást tartott, melyben a színészmesterség fortélyait mutatta be a színészi alakformálás eszközeivel, elemeivel, mint pl. a hangszín, hanglejtés, hangsúly, tempó, szünet, szövegtagolás. Fő témája az előbbieket beleágyazva: „A szöveg szerepe a rendezésben: az előadás és az írott mű viszonya” volt. A színművész professzionális előadása, foglalkoztatása lekötötte a tanulók figyelmét.
- Táncművésszel való találkozás:
Diákjaink A Grapevine tánciskola Egyesületének táncművész pedagógusának vezetésével részt vehettek táncos foglalkozáson, ahol a cél mozgáskultúra, az önkifejezés, a feszültségoldás elsajátítása volt a tánc segítségével. Az egészséges testi, lelki és esztétikai fejlődésen túl teherbíró képességük fokozódott, fejlődött fizikai és mentális állóképességük egy pozitív hangulatú időtöltésen keresztül.
-
- Három napos szakmai tábor:
Tanulóink a 3 napos szaktábor keretein belül a szituációs–és drámajátékoktól kezdve a jelenetírást, jelenetek dramaturgiai szerkesztését , improvizációs gyakorlatokat sajátítottak el, melyet kiegészítettek olyan szabadidős tevékenységek, mint a tábortűz mellett való éneklés, valamint sporttevékenységek. A pályázat segítségével diákjaink kevés önrésszel vehettek részt a 3 napos programon. Hatékony, kreatív napokat töltöttünk együtt. A program végén visszatekintve a tábor hosszú távú hatása jelentős volt, hiszen a hétköznapi környezetből kiszakadva, oldott hangulatban dolgozhattunk.
Feladatként egy kisfilm elkészítését is vállaltuk, mely fejlesztette a digitális kompetenciák elmélyítését. A kisfilm címe: Mit jelent tehetségesnek lenni?
Lehetőség adódott tanulóinkkal színházlátogatást is szervezni Budapestre.
A pályázat fő programjaként egy színdarabot adtak elő tanulóink Virágot Algernonnak címmel. A próbafolyamat során diákjaink elsajátíthatták az önkifejezés eszközeit, az örömet jelentő alkotás lehetőségeit, érzelmi és értelmi intelligenciájuk fejlődött. a közös munka során konfliktuskezelő képességük erősödött, kooperatív képességük erősödésével egy igazán összetartó csoport alakult ki.
A program számomra egyik legnagyobb eredménye, hogy olyan gyerekek is fókuszba kerülhettek, akik eddig zárkózott személyiségük miatt rejtve maradtak. Célzott helyzetgyakorlatok közben felszabadult humorérzékük, szervezőkészségük, fontos részévé tudtak válni a csoportnak egyéb képességüknek köszönhetően.
Összegzésképpen meggyőződésem, hogy a művészeti nevelés eredménye a harmonikus személyiség.
  Répási Angéla
Szakmai beszámoló az NTP-20-0038 pályázat gyakorlati megvalósításáról
A Kecskeméti Bolyai János Gimnázium ” Microbitek a Junior mérnökök szolgálatban” projekt a digitális környezet gyakorlati alkalmazásának előkészítésére alapult, a műszaki és természettudományok iránt érdeklődő tanulók számára. A Microbit-ek felhasználása a grafikus programozás alapjainak megismerésével kezdődött, előadások, terepi gyakorlatok és mérések tervezésével, mérőegységek építésén keresztül valósult meg. A pályázati támogatásnak köszönhetően környezeti méréseket támogató szenzor csomagokat és ezek működtetését támogató tápegységeket, mérő-adatgyűjtő egységet sikerült beszerezni. A tanulói csoportok saját fejlesztésű mérőegységeket építettek, mellyekkel a város különböző részein végzett méréseket tanulmányozva következtetéseket, megoldási javaslatokat tehettek a tanulók.
A mérési adatok feldolgozása tette lehetővé Kecskemét környezetterhelési térképének elkészítését, a környezeti terhelési térkép megrajzolását. A tehetséggondozó programba bevont 10-11-12. évfolyamos tanulók különösen a természettudományok és az informatika iránt mutattak nagy érdeklődést. Tanulmányaikban kitűnő eredményeket értek el, tanulmányi versenyeken eredményesen szerepeltek. Elméleti és szakköri tevékenységekben élen jártak, de a gyakorlati érzékük, manuális készségeik is sokat fejlődtek. Közös érdeklődési területeik lettek, sok szakirodalmat olvastak. Gondolataikat, ötleteiket megosztották egymással, gyakran fantáziájuk vezérelte cselekedeteiket.
Az elméleti felkészülést nagyban erősítette a Szegedi Lézerközponban, a Tudástárban valamint a Paksi nukleáris erőműben tett üzemi látogatás. Kiemelkedő mozzanata volt a szakmai gyakorlatoknak a Bátaapáti radioaktív hulladéktárolóban látottak és megvalósításoknak. A tevékenységek sokszínűsége (elméleti oktatás, laboratóriumi kísérletek, terepi gyakorlati mérések, tanulói értékelés és bemutatás, szakmai napok, interaktív bemutatók) megteremtette az elmélet és a gyakorlat összekapcsolását, a tudás és a tapasztalatok átadását az érdeklődő alsóbb évfolyamos tanulók számára is.
A rendszeres közös munka felszínre hozza az egyéni tehetségeket a megfelelő érdeklődési területeken. A tanulmányi versenyeken, pályázatokon, diákkonferenciákon sikeresen szerepeltek (TUDOK döntő, Hlyavay környezeti konferencia, ESZK Energetikai verseny, Fizika és informatika versenyek) a rájuk bízott feladatokban lelkesek voltak. Ezt a programot kiegészítette a Neumann János Egyetem részéről biztosított Arduino programozás gyakorlati bemutatók, a Veszprémi Pannonegyetem környezetvédelmi rendezvényei. A saját készítésű mérőegységeket terepi viszonyokban is kipróbáltak, eredményeikre a szakmai körök is felfigyeltek, a tanév végén rangos szakmai találkozó keretén belül helyszíni bejárást, bemutatót tartottak (https://www.baon.hu/kozelet/helyi-kozelet/a-szakma-is-felfigyelt-a-tehetseges-kecskemeti-fiatalokra-4049255/). Az évek során szerzett szakmai ismereteiket egyetemi tanulmányik során fogják hasznosítani, de az iskolával, az érdeklődő tanulókkal folyamatos kapcsolattartást biztosítanak.
Sok sikert és szép eredményeket kívánunk további munkájukhoz!
Felvételi eljárás
A Bolyai János Gimnáziumba jelentkező tanulóknak részt kell venniük a felvételi eljárást megelőző központi felvételi vizsgán. (A tanulóknak 2024. december 02-ig kell jelentkezniük a központi írásbeli felvételi vizsgára közvetlenül a központi írásbeli felvételi vizsgát szervező intézménybe.)
A KÖZPONTI FELVÉTELI ÍRÁSBELI VIZSGA IDŐPONTJA:
2025. január 18. (szombat) 10.00 óra
A felvételizők 9.30-ra jöjjenek az iskolába!
Hozzák magukkal személyi igazolványukat vagy diákigazolványukat és a matematika feladatlap kitöltéséhez körzőt, vonalzót!
A gimnáziumunkba jelentkező diákoknak, bármely tagozatunkra is jelentkeznek, magyar nyelv és matematika tantárgyból is meg kell írniuk az írásbeli feladatlapot.
E vizsgatípus pótló felvételije (csak betegség vagy közlekedési akadály miatt lehet ezzel élni) 2025. január 28-án (kedden) 14.00 órakor lesz.
A KÖZPONTI ÍRÁSBELI FELVÉTELI EREDMÉNYEK KÖZZÉTÉTELE,
A KIJAVÍTOTT FELADATLAPOK MEGTEKINTÉSE:
2025. január 24-án (pénteken) 8.00–16.00 óra között a gimnáziumban
SAJÁT SZÓBELI FELVÉTELIT TARTUNK
EMELT SZINTŰ ANGOL, NÉMET NYELVI;
EMELT SZINTŰ MATEMATIKA ÉS MATEMATIKA-DIGITÁLIS KULTÚRA KÉPZÉSEINKRE (ÚJ! 2025-TŐL)
GYAKORLATI FELVÉTELI VIZSGÁT SPORTTAGOZATUNKRA.
A SZÓBELI FELVÉTELI IDŐPONTJAI:
2025. március 03. (hétfő) 14.00 órától
március 04. (kedd) 14.00 órától
március 05. (szerda) 14.00-tól
március 06. (csütörtök) 14.00 órától
Pótló szóbeli és gyakorlati felvételi vizsga
2025. március 11. (kedd) 14.00 órától
A vizsgázók sorrendjét honlapunkon közöljük.
Német–angol nyelvi előkészítő |
szóbeli német nyelvből felvételi követelmények: http://www.kbjg.hu/index.php/felvetelizoknek-kbjg/koevetelmenyek/nemet |
Emelt szintű angol |
szóbeli angol nyelvből felvételi követelmények: http://www.kbjg.hu/index.php/felvetelizoknek-kbjg/koevetelmenyek/angol |
Emelt szintű angol –német nyelvi képzés |
szóbeli angol nyelvből felvételi követelmények: http://www.kbjg.hu/index.php/felvetelizoknek-kbjg/koevetelmenyek/angol |
Emelt szintű matematika és matematika-digitális kultúra képzés |
szóbeli matematikából felvételi követelmények: http://kbjg.hu/index.php/felvetelizoknek-kbjg/koevetelmenyek/matematika |
GYAKORLATI FELVÉTELI VIZSGA SPORTTAGOZATUNKRA:
2025. március 04-én (kedden) 14.00 órától
és
március 05-én (szerdán) 14.00 órától
Gyakorlati vizsga: ingafutás, függés, fekvőtámaszban karhajlítás-nyújtás, helyből távolugrás, medicinlabda vetése fej fölött hátra két kézzel, hasizom teszt.
Kérjük, hogy a sporttagozatra jelentkező diákok feltétlenül olvassák el a Követelmények menüpontban leírtakat is!
http://www.kbjg.hu/index.php/felvetelizoknek-kbjg/koevetelmenyek/sport
Pontszámítás (ÚJ! 2025-TŐL)
Tagozat | Központi írásbeli felvételi | Szóbeli vagy gyakorlati | Hozott | |
Magyar | Matematika | |||
Matematika | 25% | 35% | 20% | 20% |
Informatika | 25% | 35% | 20% | 20% |
Angol emelt | 30% | 30% | 20% | 20% |
Német – angol nyelvi előkészítő | 25% | 25% | 30% | 20% |
Spanyol – magyar két tanítási nyelvű | 40% | 40% | 20% | |
Sporttagozat | 25% | 30% | 25% | 20% |
Emelt szintű angol-német nyelvi képzés | 30% | 30% | 20% | 20% |
Hozott pontok számítása:
A 7. osztály év végi, a 8. osztály félévi eredményeiből az alábbi tantárgyakat figyelembe véve:
magyar nyelvtan és magyar irodalom számtani közepe, matematika, történelem, idegen nyelv, fizika, kémia, földrajz, biológia
Köznevelés típusú sportosztály felvételi követelményei a 2025/2026. tanévre
A köznevelésű sportosztályba történő testnevelés felvételi kettő egységből áll:
I. EGYSÉG:
Az alább felsorolt 3 féle igazolás beküldése az alábbi email-címre 2025. február 23-ig:
This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.
Sikertelen felvételit eredményez, azaz „NEM FELELT MEG” minősítést von maga után, ha az alább felsorolt igazolások közül bármelyiket is a megadott határidőig a jelentkező nem küldte be! Már az alkalmassági vizsgára sem hívjuk be az igazolásokat határidőig be nem küldő jelentkezőt!
1.) Sportegyesületi tagsági igazolás (színes másolat)
2.) Érvényes sportorvosi igazolás (színes másolat, lehet együtt a tagsági igazolvány másolatával)
3.) A jelentkező diáknak a felvételi évében vagy az azt megelőző egy tanítási évben (azaz 2023. szeptember 1. után elért legjobb sportági egyesületi és/vagy diákolimpiai országos döntőn vagy országos elődöntőn elért eredményének igazolása:
Az eredményeiket és válogatott tagságukat a sportági szakszövetségek vagy az MDSZ (Magyar Diáksport Szövetség) által kiadott hivatalos, pecséttel ellátott igazolással kell beküldeniük szintén a This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it. email-címre.
AZ IGAZOLÁSOK BEKÜLDÉSI HATÁRIDEJE: 2025. február 23. vasárnap 24:00-ig
II.) EGYSÉG:
KONDICIONÁLIS ÉS KOORDINÁCIÓS KÉPESSÉGEK FELMÉRÉSE - GYAKORLATI ALKALMASSÁGI 0-12 pont
Az alább felsorolt hat tesztből legalább négy sikeres teljesítése kötelező! Két nullás teszt a „NEM FELELT MEG” minősítést vonja maga után!
Ingafutás (mp) | 0-1-2 pont |
Függés (mp) | 0-1-2 pont |
Fekvőtámaszban karhajlítás-nyújtás (db) NETFIT | 0-1-2 pont |
Helyből távolugrás (cm) | 0-1-2 pont |
Medicinlabda vetése fej fölött hátra két kézzel (m) | 0-1-2 pont |
Hasizom teszt (db) | 0-1-2 pont |
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
A gyakorlatok végrehajtásának leírása:
A kosárlabda pálya alapvonala és a félpálya vonala között (14 m) kell 5x oda-vissza (10 hosszt) futni. A gyakorlat végrehajtása: A tanulók felállnak a kosárlabda pálya alapvonala mögé. A tanár jelzésére elfutnak teljes sebességgel a kosárlabda pálya felezővonaláig, ott azt lábbal megérintve kitámasztanak, és teljes sebességgel visszafutnak az alapvonalig, ahol azt szintén lábbal megérintve újra kitámasztanak. Mindezt még négyszer megismétlik. Érvénytelen az időeredmény, ha a tanuló egyszer is nem érintette meg lábbal valamelyik vonalat!
Fiú: | Lány: | ||
0 pont: | 34:01 mp és fölötte | 0 pont: | 35:01 mp és fölötte |
1 pont: | 34:00 – 32:01 mp között | 1 pont: | 35:00 – 33:01 mp között |
2 pont: | 32:00 mp és alatta | 2 pont: | 33:00 mp és alatta |
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
B.)Függés (egy kísérlet)
Kiinduló helyzet: Hajlított karú függés felsőfogással a húzódzkodó rúdon, az áll a rúd vonala felett van, nem érhet hozzá. A gyakorlat megkezdéséig a tanuló a bordásfalon támaszkodhat a lábával. A gyakorlat végrehajtása: A tanár indító jelére a bordásfalon már nem támaszkodhat a felvételiző és a kiinduló helyzetben leírt hajlított karú függésben kell, hogy megtartsa magát. Az áll vonala a húzódzkodó rúd vonala alá nem kerülhet. Ha az áll vonala a húzódzkodó rúd vonala alá kerül, vagy a tanuló eléri a maximális pontnak megfelelő másodpercet, akkor véget ér a feladat.
Fiú: | Lány: | ||
0 pont: | 0 – 30” mp között | 0 pont: | 0 – 20” mp között |
1 pont: | 31 – 40” mp között | 1 pont: | 21 – 30” mp között |
2 pont: | 41” mp - | 2 pont: | 31”mp - |
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
C.) Fekvőtámaszban karhajlítás-nyújtás(egy kísérlet)
NETFIT ütemezett fekvőtámasz teszt. Kiinduló helyzet: A tanuló vállszélességű fekvőtámaszban helyezkedik el, kezei előre néznek, ujjai nyújtottak, lábai egyenesek és kissé nyitottak, lábujjain támaszkodik. A gyakorlat végrehajtása: A tanuló maximális számú karhajlítás-nyújtást igyekszik végrehajtani a hanganyag által diktált ütemben, törekedve arra, hogy teste folyamatosan egyenes vonalban maradjon, és a karhajlítás mélysége minden ismétlésnél kb. 90°-os legyen. A teszt addig tart, amíg a tanuló el nem éri a maximális ismétlésszámot (35 db), vagy már nem képes több karhajlítás-nyújtást helyes technikával végrehajtani, megáll, illetve másodjára téveszti el az ütemet.
Fiú: | Lány: | ||
0 pont: | 0 – 19 db | 0 pont: | 0 - 9 db |
1 pont: | 20 - 29 db | 1 pont: | 10 - 19 db |
2 pont: | 30 db - tól | 2 pont: | 20 db - tól |
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
D.) Helyből távolugrás (3 kísérlet)
Kiinduló helyzet: A tanuló a kijelölt vonal mögött áll, térdei hajlítottak, a karjai a test előtt, párhuzamosan a talajjal, a lábujjak éppen érintik az elugró vonalat. A gyakorlat végrehajtása: A tanuló a kar hátra majd előre lendítésével vegyen lendületet és rugaszkodjon el arra törekedve, hogy a lehető legmesszebb érjen talajt. Érkezés páros lábra.
Fiú: | Lány: | ||
0 pont: | 0 – 189 cm között | 0 pont: | 0 – 169 cm között |
1 pont: | 190 – 219 cm között | 1 pont: | 170 – 199 cm között |
2 pont: | 220 cm-től | 2 pont: | 200 cm-től |
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
E.)Medicinlabda vetés hátra (3 kísérlet) Fiúk 4 kg-os, Lányok 3 kg-os medicinlabdával
Kiinduló helyzet: Terpeszállás a dobóvonal előtt háttal felállással, a medicinlabda a kézben, könyökben hajlított karral, a mell előtt. A gyakorlat végrehajtása: 1. ütem: térd- és csípőhajlítás közben a medicinlabda beengedése a két láb közé, karnyújtással mélytartásba; 2. ütem: lábnyújtással és törzsfeszítéssel a medicinlabda nyújtott karú vetése, karlendítéssel mellső középtartáson és magas tartáson át, hátra.
Fiú: | Lány: | ||
0 pont: | 0,0 - 7,0 m között | 0 pont: | 0,0 - 6,0 m között |
1 pont: | 7,1 - 9,9 m között | 1 pont: | 6,1 - 8,9 m között |
2 pont: | 10,0 m-től | 2 pont: | 9,0 m-től |
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
F.) Hasizom teszt (egy kísérlet)
Kiinduló helyzet: Hanyatt-fekvés bordásfalnál, lábfejek terpeszben beakasztva a bordásfal egyik fokába úgy, hogy a térdízület és a csípőízület derékszöget zár be. Kartartással mellső rézsútos mélytartásban. A gyakorlat végrehajtása: 1. ütem: törzsemelés és két láb között két kézzel bordásfal érintés, a bordásfal azon fokát kell megérinteni, amelyiken a talpa támaszkodik; 2. ütem: törzsleengedés kiindulóhelyzetbe. A teszt addig tart, amíg a tanuló el nem éri a maximális ismétlésszámot (60 db), vagy már másodszor nem érintette meg ütemre a bordásfal azon fokát, amelyiken a talpa támaszkodik.
Fiú: | Lány: | ||
0 pont: | 0 – 59 db | 0 pont: | 0 – 59 db |
1 pont: | 60 -79 db | 1 pont: | 60 -79 db |
2 pont: | 80 db felett | 2 pont: | 80 db felett |
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
A TESTNEVELÉS FELVÉTELI PONTSZÁMÍTÁSA:
Az elérhető maximális pontszám 50 pont. A 28 pont és annál kevesebb elért összes pontszám a „NEM FELELT MEG” minősítést vonja maga után.
I.) Sporteredményesség 0-38 pont
Az olimpiai sportágakban a felvételi évében, vagy az azt megelőző egy tanítási évben (azaz 2023. szeptember 1. utáni eredmény) korosztályos magyar bajnokságban 1-3. helyezést ért el, és/ vagy a felvételi évében, vagy az azt megelőző egy évben verseny-jegyzőkönyvben szerepelt korosztályos válogatott volt, Ők MENTESÜLNEK a sportosztályba kerülésért kötelező gyakorlati felvételi alól, és MAXIMÁLIS (50 pont) sport felvételi pontszámot kapnak. Azonos felvételi összpontszám esetén a magasabb szintű sporteredményt elért jelentkező élvez előnyt. A jelentkező sportágeredményességi pontszámát a megadott határidőig hivatalosan beküldött sporteredményeiből számítjuk az alábbiak szerint:
Pontszám | Eredmény |
38 pont | Olimpiai egyéni sportágban, magyar korosztályos országos döntőben elért egyéni 4-8. helyezés |
38 pont | Olimpiai csapat sportágban, a magyar bajnokság országos döntőjében, illetve a legmagasabb osztályú bajnokságában elért 4-8. helyezett csapat azon tagja, aki az összes mérkőzés 75%-án pályára lépett.(igazolás szakszövetségi honlapról) |
35 pont | Olimpiai egyéni sportágban, magyar korosztályos országos döntőben elért egyéni 9-16. helyezés |
35 pont | Olimpiai csapat sportágban, a magyar bajnokság országos döntőjében, illetve a legmagasabb osztályú bajnokságában elért 9-16. helyezett csapat azon tagja, aki az összes mérkőzés 75%-án pályára lépett. (igazolás szakszövetségi honlapról) |
32 pont | Olimpiai csapat sportág országos döntőben elért 4-8. helyezett csapat azon tagja, aki az összes mérkőzés 50 %-án pályára lépett.(igazolás szakszövetségi honlapról) illetve az egyéni csapatversenyben nem számított bele az eredménye az elért helyezésbe. (igazolás szövetségi honlapról-ranglista) |
29 pont | Olimpiai sportágban, Diákolimpia országos döntőn elért 1-8. helyezés |
26 pont | Nem olimpiai sportágban Magyar bajnoki 1-4. helyezés; |
23 pont | Nem olimpiai sportágban Magyar bajnoki 5-8. helyezés; |
20 pont | Nem olimpiai sportágban Diákolimpia országos döntőn elért 1-4. helyezés. |
17 pont | Nem olimpiai sportágban Diákolimpia országos döntőn elért 5-8. helyezés. |
0 pont | Az olimpiai és nem olimpiai sportágakban a fentebb felsorolt eredményeket nem elérők. |
II.) Általános kondicionális és koordinációs képességek 0-12 pont
Kecskemét, 2025. szeptember 23.
Követelményszint német nyelvi tanulmányi területre jelentkezők számára
Szóbeli feladat: képleírás segítségével beszélgetés
A tanuló 2-6 képet kap, melyek a fentiekben felsorolt témák egyikéhez kapcsolódnak. A tanuló a képeken lévő szituációkat, történéseket önállóan német nyelven fogalmazza meg, a hasonlóságokat, különbségeket megállapítja.
A témát tanári segítő kérdések alapján fejti ki.
1. Ich und meine Familie (Eltern, Großeltern, Verwandte)
2. Familienfeste (Geburtstag, Party, Weihnachten)
3. Mein Haus/Meine Wohnung (Wie sieht mein Zimmer aus?)
4. Einkaufen (Wo kann man einkaufen?)
5. Mein Hobby (Freizeitaktivitäten, außerschulische Tätigkeiten)
6. Mein Stundenplan und meine Schule (Unterrichtsfächer, Lieblingsfächer)
7. Mein Wohnort (Was zeigst du einem ausländischen Gast?)
8. Mahlzeiten (Frühstück, Mittagessen, Abendessen)
9. Hausarbeit (Wobei helfe ich zu Hause?)
10. Mein Tagesablauf (Vom Aufstehen bis zum Schlafengehen)
A beszélgetés során alkalmazandó nyelvtani ismeretek:
1. Präsens (tőhangváltós igék, elváló igekötős igék)
2. Perfekt (a múlt idő képzése, haben, sein)
3. Reflexive Verben (visszaható igék)
4. Modalverben (módbeli segédigék: können, dürfen; müssen, wollen, sollen)
5. Imperativ (felszólító mód)
6. Konjuktionen (weil, dass, ob, und, sondern, oder, denn, aber)
7. Wechselpräpositionen (wo?, wohin? stehen, liegen, hängen, stellen, legen)
8. Vonzatos igék (amelyek előfordulnak az általános iskolai tananyagban, A1-A2 szint)
9. Feltételes jelen
10. Melléknévragozás (gyenge)
11. A melléknév fokozása
Angol felvételi követelményszint az angol tagozatos osztályba jelentkezők számára
Angolból csak szóbeli felvételi beszélgetést tartunk.
4-5 perces beszélgetés során kell társalogni az alábbi, általános társalgási témakörökről:
1 - Family (parents, siblings, relatives, appearance, personal particulars)
2 - Friends and Mates (your best friend, the importance of social life)
3 - School (subjects, activities and facilities, learning languages, digital learning)
4 - Housing (houses and flats, neighbourhood, rooms, furniture, decoration)
5 - Household Duties (sharing in the family)
6 - Daily Routine (on weekdays, at weekends)
7 - Sports (individual and team sports)
8 - Hobbies, Free-time Activities (popular / usual ones)
9 - Animals and Pets (why / why not to keep them)
10 - Arts (drawing, painting, music)
11 - Entertainment (theatre, cinema, concerts, museums, library)
12 - Shopping (types of shops and stores, the market, malls, departments, daily shopping)
13 - Fashion and Clothes (shopping for clothes)
14 - Weather and Seasons (preferences)
15 - Meals (eating habits, diets, your favourite dish, ingredients, cooking)
16 - At the Restaurant (types of restaurants, fast food)
17 - Health and Fitness (diseases, healthy diet, addictions)
18 - At the Doctor’s / Dentist’s (medical examination, diseases, staying healthy)
19 - Travelling and Accommodation (in Hungary & abroad, popular destinations)
20 - Traffic and Transport (types of vehicles, traffic jams, parking)
21 - Hungary (geography, population, regions)
22 - Communication (computers, mobile phones, the Internet, social media sites)
23 - Reading habits (books, newspapers, magazines, how to get informed)
24 - Our Planet / Environment (environment protection, types of pollution)
25 - Your Hometown (your town / village, sights)
26 - Public Holidays (national holidays in Hungary)
27 - Family Holidays (birthdays, anniversaries)
28 - Religious Holidays (Christmas, Easter)
29 - Customs and Traditions (holiday traditions, folk traditions, traditions at schools)
Angol nyelvtanból az alábbi igeidők és szerkezetek ismeretét tartjuk szükségesnek:
Simple Present Tense
Present Continuous Tense
Present Perfect Tense
Simple Past
Past Continuous Tense
Future Forms (will, going to)
Asking questions
Passive Voice
Comparative, Superlative
Quantifiers (some, any, much, many, little, few)
Imperative
Possessive forms
Gerund, Infinitive
Szómagyarázat: a jelentkezőnek néhány angol szó jelentését kell önállóan, célnyelven elmagyaráznia.
A felvételin maximum 50 pontot lehet szerezni az alábbiak szempontok szerint:
Beszédértés: 10 pont
Beszédkészség: 10 pont
Szókincs: 10 pont
Nyelvtan: 10 pont
Kiejtés: 10 pont
Összesen: 50 pont
Támogassa adója egy százalékával iskolánk alapítványát!
Appendix - A Bolyai János Gimnáziumért Alapítvány.
Adószám: 18364956-1-03
Köszönjük!
No events |
Letölthető diákjaink által fejlesztett appok: